• 17 april, Doetinchem

    Conferentie Het Jonge Kind

Conferentiemiddag Het Jonge Kind

Op 17 april organiseert Iselinge Academie de eerste editie van de regionale conferentie ‘Het Jonge Kind’. De conferentie voor de onderbouw, voor leerkrachten, bouwcoördinatoren en directies in de regio Oost-Gelderland.

Centrale inleiding

We starten de middag met een inspirerende inleiding ‘Hoogbegaafde kleuter, Ik zie jou!’ van specialist hoogbegaafdheid Anouk Mulder.

Hoogbegaafde kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden en kunnen goed denken over oplossingen. Deze kinderen zijn snel van begrip, stellen veel vragen, houden van uitdagingen en kunnen reflecteren. Maar...Hoogbegaafde kleuters hebben ook vaak last van faalangst en leggen de lat voor zichzelf enorm hoog. Waardoor ze liever niets doen dat het fout doen. Ze hebben soms moeite met gezag, zijn pijnlijk eerlijk en hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Waardoor ze vaak in conflict komen met anderen. 

Zie jij ze dan nog als een hoogbegaafde kleuter?

Workshops
Vervolgens zijn er vijf workshops van specialisten op diverse vakgebieden. Waar je in twee rondes uit kunt kiezen.

Workshop a: Leesgesprekken met jonge kinderen
Door: Jacqueline Terwijn, bibliotheek West Achterhoek

Literaire gesprekken houden met kleuters kan dat wel? Jazeker en het draagt in grote mate bij tot beter begrijpen van een verhaal en het vergroten van het leesplezier. Door inhoudelijk te praten over interpretatie, beleving en narratieve elementen van een verhaal zal de literaire competentie van de kinderen vergroten. Kinderen zullen enorm profiteren wanneer ze al vroeg in het basisonderwijs kennis maken met hoe literatuur werkt. In de workshop kunnen de deelnemers zelf ervaren hoe leuk het is om samen te praten over een prentenboek.

Workshop b: Werken met essentiële thema's in de onderbouw
Door: Margriet Dekker, taal/leesspecialist

In onderbouw wordt vaak gewerkt vanuit thema's. Dit is belangrijk, want thematisch werken zorgt voor integratie van activiteiten. Én het biedt kleuters de mogelijkheid om 'kennis van de wereld' op te bouwen. Wanneer niet alleen 'kennis van de wereld', maar ook het niveau daarboven 'begrip van de wereld' doel van je onderwijs is, wordt de keuze van het thema van cruciaal belang. Je hebt dan een thema nodig dat van nature het denken stimuleert en discussie uitlokt. De gebruikelijke thema's voldoen niet aan deze criteria. Thema's als 'Dit kunnen we nog een keer gebruiken (over duurzaamheid)' of 'Wees welkom, je hoort erbij (over het leven in groepen)' wel. Tijdens deze workshop wordt aan de hand van een uitgewerkt voorbeeldthema duidelijk gemaakt hoe het begrip van de wereld bij kleuters kan worden vergroot. 

Workshop c: Kleuters en media
Door: Lizette de Man, docent Iselinge Hogeschool

In deze workshop gaan jullie verkennen welke mogelijkheden, competenties en middelen er zijn op het gebied van media bij het jonge kind. Ontdek hoe jullie hiermee aan het werk kunnen in de praktijk. Maak kennis met onder andere Osmo coding en creative, de Swinx en computational thinking. We starten met een centrale interactieve inleiding. Daarna gaan jullie zelf, onder begeleiding, aan het werk.

Workshop d: “Kleuters aan het denken gezet”
Door: Peter Hagenaars, docent Iselinge Hogeschool

Op welke manieren kun je talenten ontwikkelen bij jonge kinderen. Onderzoekend en ontwerpend leren kan jonge kinderen helpen deze talenten te ontdekken. Welke vragen hebben kinderen? Welke vragen stelt de leerkracht? De begeleiding van de leerkracht speelt een belangrijke rol. Een workshop vol mogelijke ideeën met onderzoekend en ontwerpend leren bij jonge kinderen met buitenwerk, ontdekhoeken, kijkdozen en observatiekring.

Workshop e: Update je combigroep 2/3
Door: Cobi Visser, docent Iselinge Academie

Op welke manier je groep 2/3 al hebt georganiseerd of gaat organiseren, hoeken horen er bij.In deze workshop gaat het over soorten hoeken in 2/3, het integreren van beide leerlijnen in dezelfde hoek en over een rijke speelleeromgeving. Aan het eind van deze workshop heb je meer zicht op de mogelijkheden die hoeken bieden voor een combigroep 2/3 en hebben we een aantal hoeken ingericht met het basismateriaal. Kinderen gaan de hoeken zelf verder inrichten.

Conferentiemiddag Het Jonge Kind

Prijs75,-

Duur15.00-19.00 uur

PlaatsDoetinchem

Startdatum17 april 2019

inschrijven

Programma

15.00 – 15.30 uur
Inschrijving en ontvangst met koffie en thee

15.30 – 16.15 uur
Opening door dagvoorzitter en centrale inleiding

16.20 – 17.20 uur
Workshopronde 1 (je kiest een workshop naar keuze)

17.25 – 18.25 uur
Workshopronde 2 (je kiest een workshop naar keuze)

18.30 – 19.00 uur
Borrel met hapje

Adres

Iselinge Academie
Bachlaan 11
Doetinchem