Coaching van ib'ers

Je taken en werkzaamheden als ib’er zijn divers en veelomvattend en kenmerken zich door complexiteit en diversiteit. Ze vragen om kennis van zaken, maar ook om flexibiliteit, doorzettingsvermogen en het stellen van grenzen. Bij het uitvoeren van je werk kun je soms het gevoel hebben dat je terug wordt geworpen op je eigen kracht. En misschien ervaar je ‘een eenzame positie’ te hebben. Niet alle vragen en onderwerpen kunnen eenvoudig binnen de school besproken worden. Coaching of werkbegeleiding kan je hierbij helpen.

Werkwijze

De eerste bijeenkomst maken we kennis met elkaar, we formuleren de vragen en bepalen samen de doelen waar de IB’er mee aan het werk wil. Bij voorkeur is deze afspraak op de locatie van de ib’er zodat de context betrokken is. 

Vraagstukken die aan de orde zijn hebben te maken met het dagelijks functioneren:

  • Hoe krijg ik een goede structuur in de zorg op schoolniveau, het hele jaar rond?

  • De school dreigt een zwakke beoordeling van de inspectie te krijgen, wat heb ik als ib’er te ondernemen? 

  • Wat is de verantwoordelijkheid van de directie, wat hoort er bij de ib’er en hoe kan ik goed met hem/haar samenwerken?

  • Hoe kan ik de bovenbouw-leerkrachten coachen, zodat kinderen op gepast eigen niveau worden doorverwezen naar het voortgezet onderwijs? 

  • Wat is een goed klassenbezoek en hoe kan ik dat in mijn school vorm geven zonder te vervallen in cliche’s?

  • Ik zie nog zoveel mogelijkheden maar waar kan ik nu het beste beginnen/welke prioriteiten heb ik te stellen?

  • Hoe houd ik mezelf staande in die school en wanneer neem ik de juiste positie in?

Een coachingstraject is altijd maatwerk, de context van de school is betrokken. Gemiddeld kunnen we in 5 bijeenkomsten van ca 1,5 uur heel veel bereiken. Ook is het mogelijk om dit met 2- of 3-tallen uit te voeren.